МОЗ України. Відповіді на запитання про медреформу.
17.08.2017
Публікації МОЗ України
Відповіді на запитання про медреформу. Випуск 1/10-5/10
1/50 Чи почалася медична реформа?
1 липня 2017 року мав стартувати перший етап медреформи в Україні. Але народні депутати відклали до вересня ухвалення законопроектів №№ 6327, 6604.
1 січня 2018 року розпочнеться зміна моделі фінансування системи охорони здоров’я в Україні на первинній ланці.
Оплата за надану медичну послугу пацієнту за єдиним тарифом на вторинній та третинній ланці буде впроваджуватися з 2019 року.
До 2020 року вся система охорони здоров’я перейде на прямі оплати від Національної служби здоров’я України лікарям та медичним установам усіх напрямків спеціалізації.
2/50 Чи торкнеться медреформа профілактики?
Сімейні лікарі та терапевти надають первинну медичну допомогу. Команда МОЗ розробила оновлений Порядок надання первинної медичної допомоги (ПМД). За цим документом лікарі ПМД у тому числі попереджають розвиток захворювань, зменшують потребу у госпіталізації та покращують якість життя.
Сімейний лікар або терапевт обов’язково періодично обстежує пацієнтів з підвищеним ризиком розвитку гіпертонічної хвороби, серцево-судинних захворювань, цукрового діабету ІІ типу, бронхіальної астми, ВІЛ/СНІД, туберкульозу, раку шийки матки, раку легенів, раку молочної залози.
Також сімейний лікар вакцинує відповідно до календаря профілактичних щеплень, обстежує пацієнтів з поодинокими випадками інфекційних хвороб, інформує про інфекційні захворювання, харчові, гострі професійні отруєння, незвичайну реакцію на щеплення, а також інформує регіональнті центри громадського здоров’я.
У свою чергу Центр громадського здоров’я МОЗ України та його регіональні центри проводть профілактику ВІЛ/СНІДу, туберкульозу, гепатитів С і В, інфекцій, що передаються статевим шляхом, вірусу Зіка.
Концепція розвитку системи громадського здоров’я була затверджена Урядом 30 листопада 2016 року. Ознайомитися з текстом можна за посиланням goo.gl/xJP3A6.
3/50 Чи збільшаться податки на медицину?
Додаткові цільові податки на охорону здоров'я не будуть вводитися. Величезний обсяг зарплат щомісячно виплачується в Україні в конвертах. Додатковий податок міг лягти на бізнес та на людей, які працюють по-білому. І став би додатковим стимулом для бізнесу йти глибше у тінь.
У законопроекті №6327 кошти на покриття послуг пропонуємо збирати із загальних податків. ПДВ платять усі, незалежно від статків.
Кошти на програму медичних гарантій щорічно визначаються у законі України про Держбюджет як частка ВВП у розмірі не менше 5%. Видатки на програму медичних гарантій є захищеними статтями видатків бюджету. Це також передбачено законопроектом №6327.
4/50 Як реформа подолає хабарі під час працевлаштування?
Нова модель фінансування допоможе збудувати систему, де пацієнт голосує «гривнею» за лікарні з кращими лікарями, медичним персоналом, обладнанням. Більше фінансування отримає медичний заклад, який обирають більше пацієнтів.
Українці звертаються до того лікаря і тієї лікарні, про яку кращі відгуки, де краще ставлення медичного персоналу та краще лікування. Тільки сьогодні пацієнти платять із власної кишені.
Після впровадження реформи платити за кожну послугу в рамках державної гарантованої програми буде держава. За таких умов уже лікарні будуть змагатися за кращих лікарів та медперсонал, пропонуючи більші зарплати та кращі умови роботи.
Звісно, щоб система запрацювала, необхідний час. Однак саме такий механізм дозволить врешті-решт усунути корупційну складову під час працевлаштування до комунальних медичних закладів.
5/50 Що включає первинна медична допомога?
Сімейний лікар:
- спостерігає за станом здоров’я пацієнтів із допомогою різних досліджень, діагностує та лікує найбільш поширені хвороби, травми, отруєння, патологічні, фізіологічні (під час вагітності) стани;
- супроводжує пацієнтів із хронічними захворюваннями;
- надає невідкладну допомогу;
- направляє пацієнта для надання йому вторинної (спеціалізованої) або третинної (високоспеціалізованої) меддопомоги;
- проводить профілактику: вакцинацію, огляди та дослідження пацієнтів з груп ризику;
- консультує.
Сімейний лікар може спостерігати неускладнену вагітність та спостерігати за здоровою дитиною відповідно до вікових особливостей та потреб. А також надавати окремі послуги паліативної допомоги. Наприклад, оцінити ступінь болю, призначити та виписати рецепт на наркотичні засоби, психотропні речовини для лікування больового синдрому.
У рамках первинної медичної допомоги пацієнти гарантовано і безкоштовно можуть отримати:
- Загальний аналіз крові з лейкоцитарною формулою
- Глюкоза крові
- Загальний холестерин
- Аналізи сечі
- Загальний аналіз сечі
- Електрокардіограма (ЕКГ) у стані спокою
- Мікроскопія харкотиння
- Швидкі тести на ВІЛ, вірусний гепатит, сифіліс
Сімейний лікар призначає ліки та виписує рецепти, за якими у тому числі можна отримати препарати за програмою відшкодування вартості ліків, що буде поступово включати все більше і більше захворювань та препаратів, а також оформлювати довідки, лікарняні листки.
6/50. Чи не буде головний лікар при широкій автономії більш схильний до корупції?
Медичні заклади працюють як бюджетні установи за радянськими нормами через вертикальне управління. Завдяки закону ухваленому Закону про автономізацію медичних закладів лікарні можуть вільно господарювати, у тому числі підписувати контракти, мати свій рахунок та встановлювати рівень заробітної плати без прив’язки до тарифної сітки.
Разом з тим законопроект №6327 змінить принцип фінансування лікарень. Більше грошей отримає не той заклад, де більше ліжко-місць, а той, що надає більше якісних послуг. У таких умовах головний лікар мусить стати ефективним управлінцем, розвивати свій заклад.
Тому важливо, щоб місцева громада, яка є власником медичного закладу та фактично наймає головного лікаря, вимагала якісних послуг у лікарні.
Крім того, головні лікарі будуть обиратися на відкритих конкурсах за участі громадськості та представників місцевої влади. Контракт з головним лікарем буде мати обмежений термін.
7/50. Для чого потрібна Національна служба здоров'я?
Національна служба здоров’я України — центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантії медичного обслуговування населення.
НСЗУ не володітиме коштами, які виділяються з держбюджету на оплату послуг медичного обслуговування населення. Гроші акумулюватимуться в державному бюджеті та зберігатимуться на казначейських рахунках.
Національна служба здоров’я буде оператором, який контрактуватиме закупівлю медичних послуг та укладатиме договори з медичними закладами і лікарями-ФОП.
Модель НСЗУ має найменші корупційні ризики, оскільки як центральний орган виконавчої влади підконтрольна Рахунковій палаті, Державній аудиторській службі, а також антикорупційним органам — Національному антикорупційному бюро та Нацагентству з питань запобігання корупції.
НСЗУ контролюватиме якість послуг на рівні медичної допомоги та дотримання умов договору. Якщо йдеться про лікарську помилку, то тут контроль залишається за органом, який надає ліцензію — за МОЗом. Якщо йдеться про якість обслуговування — це компетенція НСЗУ.
Наприклад, замість 4-місної палати, як це прописано в договорі, пацієнта поклали в 6-місну, або сказали, що немає ліків, хоча вони повинні бути, оскільки за них сплачені бюджетні кошти і вони входять до стандарту лікування. Тобто НСЗУ укладає договір і перевіряє його виконання, так само, як страхова компанія перевіряє виконання умов страхового договору.
8/50. Я анестезіолог в ЦРЛ, люблю свою роботу, ненавиджу «подяки», маю двох дітей. Скільки я отримуватиму і як це рахуватимуть?
З 2019 року усі спеціалізовані та високоспеціалізовані медичні заклади будуть фінансуватися за новим принципом. Національна служба здоров’я буде перераховувати медзакладам гроші за надану послугу за затвердженими тарифами, єдиними для всієї країни. У тарифі на послугу врахують усі витрати на її надання, у тому числі — оплата праці медичного персоналу.
Згідно із законопроектом №6327 у тариф закладається оплата праці медичних працівників не менша за 250% середньої заробітної плати в Україні за липень року, що передує року, в якому будуть застосовуватися тариф. Якби тарифи затверджувалися у 2017 році, це було б 13 400 грн без урахування податків.
При цьому реформа передбачає відмову від тарифних сіток та вільне формування ринку зарплат у комунальних медичних закладах**. Тобто кожен медичний працівник домовлятиметься з керівництвом комунального медичного закладу про рівень заробітної плати в індивідуальному порядку, як це відбувається, наприклад, в приватних клініках.
9/50. За якими принципами будуть розраховуватися єдині тарифи на медичні послуги, які декларує МОЗ?
Будь-яка послуга має свій код та набір коефіціентів, за якими розраховується її оплата. Тариф на надання первинної медичної допомоги складається з двох частин: ставки на оплату медичної послуги та ставки на оплату діагностичних послуг.
Для сімейного лікаря тарифи на дітей до 5 років або людей віком 65+ будуть вищі, ніж на молодь, яка потребує менше уваги лікаря.
Тарифи на спеціалізовану та високоспеціалізовану медичну послугу розраховуються за так званими діагностично-спорідненими групами. Вони враховують ускладнення, супутні послуги тощо. Триває розробка класифікатора послуг за підтримки Світового Банку.
Тариф включатиме усі видатки для надання медичної послуги:
- робота лікаря(-ів), медсестер та іншого персоналу;
- комунальні видатки;
- витратні матеріали та ліки;
- амортизація обладнання;
- адміністративні видатки тощо.
10/50. Чи будуть медичні послуги оплачуватися наперед?
Методика розрахунку тарифів і коригувальні коефіцієнти будуть затверджуватися Урядом за погодженням Міністерства охорони здоров’я.
Національна служба здоров'я України буде оплачувати надані медичні послуги та лікарські засоби за програмою медичних гарантій на підставі інформації та документів, що внесені надавачем медичних послуг до електронної системи охорони здоров’я eHealth.
Надавач медичних послуг складатиме звіт в електронній системі охорони здоров’я eHealth, де зазначатиме обсяг наданих пацієнтам медичних послуг та лікарських засобів.
Оплата тарифу за надані медичні послуги та лікарські засоби здійснюється в порядку черговості надходження таких звітів.
На умовах попередньої оплати буде фінансуватися надання медичних послуг та лікарських засобів у випадках, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Протягом перших тижнів нової сесії Парламент розгляне проекти законів щодо ключових реформ, у тому числі і медичної. Сподіваємося, що народні депутати після літнього відпочинку будуть готові до рішучих та конструктивних зміни в системі охорони здоров'я України, на яку люди чекають протягом 26 років.
Щодня ми отримуємо від вас десятки запитань про законопроекти №№6327, 6604 та про те, як запрацює реформа після ухвалення народними депутатами. Цінуємо і зважаємо на кожну думку та продовжуємо публікувати відповіді на ваші запитання.
11/50. Що таке електронна система охорони здоров'я e-Health?
E-Health — електронна система, яка допомагає пацієнтам отримувати, а лікарям — надавати якісні медичні послуги. Завдяки цій системі Національна служба здоров'я контролюватиме, наскільки ефективно витрачаються виділені на охорону здоров’я державні кошти, і запобігатиме зловживанням.
e-Health буде впроваджуватися поступово, протягом кількох років. Перший етап — первинна медична допомога: сімейні лікарі, терапевти та педіатри.
Пацієнти укладатимуть декларації із обраними лікарями, і лікарі реєструватимуть їх у системі. НСЗУ зможе оплачувати лікарю ведення кожного пацієнта. А пацієнт отримає гарантовані державою безоплатні медичні послуги. Так eHealth допоможе реалізувати принцип «гроші ходять за пацієнтом».
У майбутньому eHealth дасть можливість швидко отримати свою медичну інформацію, а лікарям — правильно ставити діагноз з урахуванням цілісної картини здоров’я пацієнта.
Система замінить паперові медичні карти і довідки, які губляться. Лікарі виписуватимуть електронні рецепти, які неможливо підробити.
В Україні система складатиметься з центрального компонента, що відповідатиме за централізоване зберігання та обробку інформації, та медичних інформаційних систем (МІС).
Медичні заклади зможуть обирати будь-яку медичну інформаційну систему з-поміж тих, які пройшли перевірку і підключилися до центрального компонента eHealth. При цьому комерційні МІСи гарантовано надають базовий пакет електронних сервісів. Із повним переліком МІСів можна ознайомитися на сайті eHealth.
Систему eHealth розробляє та впроваджує Проектний офіс, створений громадськими організаціями Transparency International Ukraine та Всеукраїнська мережа ЛЖВ. Систему створюють українські ІТ-фахівці коштом міжнародних донорів — Світового банку, урядів США та Канади, Глобального Фонду та інших. Проектний офіс співпрацює з Міністерством охорони здоров’я на основі Меморандуму. За експлуатацію eHealth буде відповідати створене з цією метою державне підприємство.
12/50. Як будуть захищені персональні дані пацієнтів у E-Health, якщо їх збирають комерційні виробники програмного забезпечення?
Електронна системи охорони здоров’я eHealth складатиметься з центрального компонента, що відповідатиме за централізоване зберігання та обробку інформації, та медичних інформаційних систем (МІС), які лікарні та поліклініки можуть обирати на ринку і встановлювати у себе.
Центральний компонент буде контролювати Національна служба здоров’я України. Вона вимагатиме від розробників МІС строго дотримуватися вимог до надійності, безпеки та конфіденційності даних, якими їхні системи обмінюватимуться з центральним компонентом.
Система також пройде сертифікацію Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України.
Медичні заклади зможуть обирати будь-яку медичну інформаційну систему з-поміж тих, які пройшли перевірку і підключилися до центрального компонента eHealth. При цьому комерційні МІСи гарантовано надають базовий пакет електронних сервісів.
Із повним переліком МІСів можна ознайомитися на сайті eHealth goo.gl/SoshwH.
13/50. Що відчутно зміниться для пацієнта з 1 січня 2018 року?
З 1 січня 2018 року кожен пацієнт зможе отримувати первинну допомогу абсолютно безкоштовно в обраного ним сімейного лікаря.
– Пацієнт може обрати свого сімейного лікаря та укласти з ним декларацію і таким чином зареєструватися в електронній системі охорони здоров'я E-Health. З цього часу уся медична інформація буде зберігатися у вашій електронній медичній картці. Це дозволить лікарю бачити повну картину та історію хвороб та не губити інформацію.
– Ви можете уласти декларацію з сімейним лікарем у будь-який час, навіть під час першого візиту, коли вам знадобиться медична допомога.
– Базові аналізи будуть також безкоштовними в амбулаторії сімейного лікаря.
– Якщо сімейний лікар буде вимагати додаткові кошти під час лікування, ви зможете звернутися зі скаргою до Національної служби здоров’я, а також замінити лікаря.
– Буде розширений перелік ліків, вартість яких за рецептом від сімейного лікаря, відшкодовується державою повністю або частково за програмою «Доступні ліки».
14/50. Що зміниться для сімейного лікаря з 1 січня 2018 року?
– Перехідний період на нову систему фінансування — до 2020 року. У цей час зберігається та поступово зменшується фінансування на пацієнтів, які були приписані до сімейного лікаря раніше, та зростастає частка пацієнтів, які уклали декларацію.
– Середня ставка для сімейного лікаря за приписану людину у 2018 році — 370 гривень.
– Лікар первинної ланки матиме окремий бюджет на аналізи для пацієнтів.
– Річний тариф за літню людину (65+) та малюка — вдвічі більший за тариф на чоловіка 25 років.
– Лікар первинної ланки може діяти в статусі ФОП, ліцензійні умови спрощено. У такому випадку бюджет на підтримку пацієнтів піде напряму на його рахунок.
– Якщо лікар працює як найманий працівник, він домовляється про зарплату з керівництвом.
Власний прибуток лікаря ефективної сімейної практики з 2000 пацієнтами в статусі ФОП — до 18 тисяч гривень, медсестри — до 12 тисяч гривень. При цьому у групових практик менші витрати і більші доходи.
15/50. Який дохід на практику отримуватиме лікар первинної медичної допомоги?
Тариф на медичні послуги з надання первинної медичної допомоги складається з двох частин: ставки на оплату медичної послуги та ставки на оплату діагностичних послуг, у тому числі лабораторних досліджень.
У бюджетній резолюції, яка була ухвалена парламентом у липні 2017 року, закладена сума середнього тарифу у 370 гривень на рік. Стільки буде отримувати лікар первинної ланки за кожного пацієнта.
При цьому середній тариф коливається в ту чи іншу сторону, залежно від різних факторів. Наприклад, якщо серед пацієнтів будуть діти до 5 років або пенсіонери у віці 65+, тариф буде майже вдвічі вищим.
Це означає, що лікар первинної ланки буде отримувати в рік близько 700 тисяч гривень на свою практику, якщо набере максимальне рекомендовну кількість пацієнтів у 2 тисячі осіб. Це разюче відрізняється від суми в 210 гривень, яку використовували для попередніх розрахунків.
У бюджетній резолюції закладена сума на 2019 рік — за кожного пацієнта в середньому по 450 гривень в рік. Планується, що з року в рік ця сума буде поступово збільшуватися.
Лікарем первинної ланки може бути сімейний лікар, педіатр або терапевт. Ці лікарі можуть стати фізичною особою-підприємцем (ФОП) та відкрити власну практику, а також об'єднуватися з іншими лікарями в амбулаторії чи центри первинної медичної допомоги, щоб оптимізувати витрати.
Також лікарі первинної медичної допомоги можуть бути найманими працівниками в комунальних закладах первинної медичної допомоги. У цьому випадку лікар домовляється про заробітну плату з адміністрацією закладу, відповідно до кількості пацієнтів, яких він задекларує.
Протягом перших тижнів нової сесії Парламент розгляне проекти законів щодо ключових реформ, у тому числі і медичної. Сподіваємося, що народні депутати після літнього відпочинку будуть готові до рішучих та конструктивних зміни в системі охорони здоров'я України, на яку люди чекають протягом 26 років.
Щодня ми отримуємо від вас десятки запитань про законопроекти №№6327, 6604 та про те, як запрацює реформа після ухвалення народними депутатами. Цінуємо і зважаємо на кожну думку та продовжуємо публікувати відповіді на ваші запитання.
16/50. Як будуть фінансуватися інфекційні відділення, а також робота таких спеціалістів як, наприклад, патологоанатоми?
Заходи боротьби з епідеміями, проведення медико-соціальної експертизи, діяльність, пов’язана з проведенням судово-медичної та судово-психіатричної експертиз, та інші програми в галузі охорони здоров’я, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій будуть фінансуватися окремо за рахунок Державного бюджету України. Буде створений окремий перелік таких програм, який затвердить Кабінет Міністрів.
Інфекційні відідлення будуть фінансуватися так само, як і інші стаціонари — за надані послуги. Витрати на паталогоанатомічне бюро мають входити у загальні витрати закладу, якщо ці відділення є їх підрозділами.
Така норма передбачена у законопроекті №6327.
17/50. Терміни окремих змін що передбачені реформою залишаються незмінними? Чи є певне відтермінування?
1 липня 2017 року мав стартувати перший етап медичної реформи в Україні. Але народні депутати відклали до вересня ухвалення законопроектів №№ 6327, 6604, які мають запустити реформу моделі фінансування в системі.
Очікується, що 1 січня 2018 року розпочнеться зміна моделі фінансування системи охорони здоров’я в Україні на первинній ланці. Це станеться, якщо у вересні 2017 року парламент ухвалить законопроекти №№ 6327, 6604.
Нова модель фінансування вторинної та третинної ланки системи охорони здоров’я – оплата за надану медичну послугу пацієнту за єдиним тарифом – буде впроваджуватися з 2019 року. У 2018 році окремі послуги можуть надаватися за новою моделлю, про що буде повідомлено окремо.
Планується, що 2020 року вся система охорони здоров’я перейде на прямі оплати від Національної служби здоров’я України напряму лікарям та медичним установам усіх напрямків спеціалізації.
Додтакові кошти в охорону здоров'я також зможуть інвестувати органи місцевого самоврядування, зокрема на оновлення матеріально-технічної бази, капітальний ремонт, реконструкції, підвищення оплати праці медичних працівників (програми «місцевих стимулів»), а також на місцеві програми надання населенню медичних послуг, місцеві програми громадського здоров’я та інші програми в охороні здоров’я.
18/50. Хто буде ініціатором укладення договору з сімейним лікарем (лікар, пацієнт, третя особа, ЦПМСД)? Як буде організовано підписання договорів населенням? Це буде відбуватися централізовано або лікар сам буде обходити будинки?
Громадянин може обрати будь-якого сімейного лікаря, незалежно від місяця проживання чи реєстрації.
Ініціатором укладання декларації може бути як лікар, так і громадянин. У кожного своя зацікавленість: у лікаря — кількість контрактів (від цього залежатиме його заробітна платня); у громадянина — бажання мати доступ до медичної допомоги, у якому допоможе особистий лікар.
Якщо ви вже маєте лікаря, який надає медичну допомогу вас або членів вашої родини, ви до нього звикли і довіряєте йому — просто підпишіть з ним декларацію. А Національна служба здоров’я України заплатить вашому лікарю. Якщо лікар, який вів вас до початку приписної кампанії, не влаштовує, ви можете знайти того, кому готові довірити своє здоров’я.
Де шукати?
1. Дізнайтеся про сімейних лікарів, які працюють у найближчих до вас амбулаторіях сімейної медицини або поліклініках.
2. Розпитайте сусідів та знайомих, чи подобається їм їхній сімейний лікар, чи влаштовує їх його методи профілактики, обстеження та лікування
3. Зверніться у місцевий відділ охорони здоров’я, де вам зможуть надати інформацію про сімейних лікарів у вашому населеному пункті чи районі.
4. До початку приписної кампанії також буде створена єдина відкрита електронна база, прив'язаній до мапи, де ви також зможете обрати лікаря, до якого зручно та швидко дістатися.
Визначилися з лікарем. Що далі?
1. Як тільки буде оголошено про початок приписної кампанії, ви зможете підписати декларацію із сімейним лікарем.
2. Ви можете підписати декларацію у будь-який час, навіть під час першого звернення.
3. Декларація підписується безстроково і діє до моменту, поки ви не вирішите змінити лікаря.
4. З 1 січня 2018 року сімейний лікар почне отримувати пряму річну оплату за обслуговування кожного пацієнта, який уклав з ним договір.
19/50. Чи не суперечить реформа статті 49 Конституції України?
У державних і комунальних закладах охорони здоров’я медична допомога надається безоплатно. Безоплатність, згідно з рішенням Конституційного Суду України від 29 травня 2002 р. No 10- рп/2002 означає, що особа не повинна відшкодовувати вартість медичної допомоги ні у вигляді будь-яких платежів, ні у будь-якій іншій формі, незалежно від часу надання медичної допомоги. Не забороняється за окрему плату надавати громадянам медичні послуги, які виходять за межі медичної допомоги.
Згідно із законопроектом №6327 меддопомога завжди і в повному обсязі надається громадянам за рахунок коштів державного бюджету. На первинному рівні та в разі настання екстреної ситуації держава оплачуватиме 100% всього необхідного лікування та, що важливо, медикаментів. Первинна медична допомога покриватиме близько 80% усіх звернень за медичною допомогою.
На вторинному і третинному рівнях держава гарантує 100% оплату медичної допомоги та інших медичних послуг та лікарських засобів, що входять до лікування та визначені програмою медичних гарантій.
Законопроект №6327 не передбачає стягнення з громадян жодної плати за необхідну їм медичну допомогу.
20/50. Чи буде запроваджуватися співоплата?
Народні депутати, незважаючи на вагомі обґрунтування, які не раз надавали представники МОЗ, вирішили вилучити із тексту законопроекту №6327 норми про співоплату частини медичних послуг та міжнародні медичні настанови. Команда МОЗ не погоджується з цими фінальними правками.
Але в такій редакції законопроекту є весь інструментарій, щоб розпочати реформу первинної ланки з січня 2018 року.Команда МОЗ буде продовжувати адвокацію повернення співоплат в законопроект, бо з ними ми зможемо компенсувати вартість лікування частково і так зможемо надати громадянам більше послуг. І 78% українців підтримали б систему розподілу витрат на лікування між державою та пацієнтом, якби вона захищала від необхідності давати хабарі лікарям (результати опитування групи «Рейтинг», липень-серпень 2017).
Важливо повернути співоплати на етапі реформування спеціалізованого лікування, яке планується розпочати з 2019 року.
21/50. Чи не призведе медреформа до закриття лікарень і скорочення медичних працівників?
У законопроектах про медреформу немає жодного слова про закриття лікувальних закладів чи скорочення медперсоналу. На першому етапі реформи Національної служби здоров’я укладе договори з усіма лікарнями, щоб ніхто не залишився без медичної допомоги. Але з часом конкуренція і принцип «гроші йдуть за пацієнтом» призведуть до впорядкування мережі медзакладів — малопотужні, погано оснащені і мало завантажені лікарні, де просто небезпечно лікуватись, будуть перепрофільовані під реальні потреби населення — на реабілітаційні, діагностичні центри, хоспіси.
Найкращі лікарні будуть додатково технічно та кадрово підсилені, щоб кожен, хто до них звертається, мав можливість отримати якісну медичну допомогу. Без роботи можуть залишитись лише ті, до кого не захочуть йти люди. Хороший лікар завжди матиме потік пацієнтів і достойні гроші за свою роботу! Реформа сприятиме тому, що лікарі конкуруватимуть за пацієнта.
Впорядкуванням мережі лікувальних закладів опікуватиметься місцева влада. Місцеві громади мають вирішити, які з них потрібно підсилити, а які перепрофілювати.
У рамках утворення госпітальних округів МОЗ визначає норми навантаження та види медичної допомоги, які будуть надаватися в основних лікарнях госпітальних округів. Завдяки децентралізації місцеві бюджети мають достатньо коштів для того, щоб покращити мережу медзакладів, створити належні умови для роботи лікарів, відремонтувати дороги до лікарень. Держава зі свого боку виділить додаткові гроші на підсилення потужних закладів та перепрофілювання слабких та малозавантажених.
22/50. Чи залишатимуться вузькі спеціалісти при поліклініках?
Медичні заклади самі вирішуватимуть, які спеціалісти їм потрібні для надання замовлених державою послуг. За досвідом інших країн, можна очікувати поступове зменшення запитів до вузьких спеціалістів паралельно з підвищенням кваліфікації сімейних лікарів.
Також варто зазначити, що перспективним є перекваліфікація вузьких спеціалістів до лікарів загальної практики. У такому випадку лікар зможе надавати і послуги первинної медичної допомоги (і мати гідний стабільний дохід) і, за наявності необхідного обладнання, надавати профільні послуги.
Сімейні лікарі з додатковою спеціалізацією будуть користуватися додатковим попитом з боку пацієнтів з відповідними хронічними захворюваннями. Особливо це стосується кардіологів, пульмонологів, гастроентерологів.
23/50. Чи буде сімейний лікар виїжджати на виклики пацієнтів?
Лікар первинної меддопомоги (сімейний лікар, педіатр, терапевт) на власний розсуд приймає рішення про надання окремих послуг за місцем проживання або перебування пацієнта або телефом чи по Інтернету.
Вік пацієнта, віддаленість його місця перебування від місця прийому сімейного лікаря чи відсутність у пацієнта коштів на проїзд не можуть бути єдиними підставами для виклику та виїзду лікаря.
Рішення залишається за лікарем.
24/50. Як фінансуватиметься стоматологія, лабораторна служба, рентгенологи, флюорографія?
Стоматологія, окрім екстреної та дитячої, не буде оплачуватися Національною службою здоров'я України.
Лабораторні аналізи, рентгенологія, флюорографія не є послугами самі по собі. Але вони є частиною майже всіх послуг, які оплачує НСЗУ. Витрати на них є частиною тарифів відповідних послуг.
25/50. Скільки триватиме прийом одного пацієнта та робочий день сімейного лікаря?
Оптимальний формат та довжину прийому пацієнта обирає лікар.
Довжина робочога дня регулюється Кодексом законів про працю України.